Netavis

Hvad skal der til, for at få succes i Rusland?

  • Udskriv

Det er et spørgsmål, som danske virksomheder betaler høje konsulenthonorarer for at få et kvalificeret svar på. Det er også det spørgsmål, som skal sikre dig et arbejde efter studierne. Vejen frem er nemlig danske virksomheder, der eksporterer til Rusland. Dem vil der komme flere af i fremtiden, og der vil opstå et øget behov for ruslandseksperter, som taler sproget, som forstår kulturforskellene, og som kan formidle. Derfor er der håb for dig, som er humanist med russisk eller et andet østeuropæisk sprog i din fagkombination.

BRIKDenne her artikel ville jeg gerne selv have læst, da jeg læste russisk på Aarhus Universitet. Dengang spurgte alle mig: "Hvor russisk?" og "Hvad kan du bruge det til?". Nu er der heldigvis sket en masse med verden siden 2005: Magtbalancen rykker på sig, og BRIK-landet Kina er ved at manifestere sig som konkurrerende supermagt til USA. De andre vækstlande boomer, mens de europæiske landes økonomi er trængt. Selvom det selvfølgelig er problematisk for Vesten, åbner det op for muligheder for dig med ekspertkendskab til østlandende og især Rusland.

Vores største nærmarked

Rusland er vores største nærmarked, både arealmæssigt og demografisk. Det er på mange områder et interessant marked for danske virksomheder. Faktisk fortæller de virksomheder, som har været etableret i Rusland i mange år, at Rusland er blandt deres tre største vækstmarkeder. Hos mange af dem er Rusland det mest profitable af alle deres eksportmarkeder.

Her skal vi tænke på, at efter 70 år i Sovjet, hvor man ikke kendte til kvalitet og slet ikke god service, er der nu opstået en behovsdrevet efterspørgsel. Russere er villige til at betale en overpris for netop kvalitet og service. Faktisk er den købekraftige russiske middelklasse, som vokser i disse år, sådan indstillet, at tingene faktisk helst ikke skal være for billige, for så er de nok ikke gode nok. Det er sød musik i danske ører, for danske virksomheder brander sig som bekendt på høj kvalitet.

Den købestærke middelklasse

Inden for de seneste år er det for alvor begyndt at rykke med salg til det gamle Sovjet, og det har noget at gøre med, at det først er nu, at der rigtigt er kommet styr på efterspørgslen og økonomien. Det hænger også sammen med, at der er opstået en voksende middelklasse i europæisk forstand. Der har før været en sovjetisk middelklasse, som bestod af de intellektuelle, videnskabsfolk, folk i offentlige stillinger. Nu er der vokset en ny slags middelklasse frem. Den er primært koncentreret omkring de store byer, for det er der, den økonomiske udvikling har været. Det er kendetegnende for den europæiske middelklasse, at den har et pris- og lønniveau, som retfærdiggør, at man kan afsætte de samme produkter her, som afsættes til middelklassen andre steder i verden.

Behov for teknologisk knowhow er Danmarks åbning

Rusland kan trods verdens økonomiske krise fortsat præsentere en opadgående vækstkurve. Det forklares ved, at Ruslands økonomi er råstofbaseret og energibaseret, og verdens efterspørgsel på råstoffer som olie og gas sikrer fortsat Ruslands økonomiske udvikling. Når det er sagt, så er der en række udfordringer for Rusland. Landets infrastuktur og produktionsapparat er nedslidt, og der er i den grad behov for renovering. Det giver gode perspektiver for dansk industri, da Rusland har stort behov for den teknologiske knowhow, vi besidder i Danmark. Putin og Medvedev har som alle statsledere en 2020-plan, og fokusområder tæller blandt andet energieffektivitet, infrastruktur, hospitaler, plejehjem, landbrug og fødevarer. Det kunne lige så godt være en opremsning af dansk industris spidskompetencer.

Og hvorfor egentlig ikke russisk?

Det var mit bud på, hvad du kan svare, når du bliver spurgt: "Hvorfor russisk?" og "Hvad kan du bruge det til?" Måske kan du endda spørge tilbage: "Hvorfor ikke russisk?" I dag er der ingen kinesiskkyndige, som fortryder, at de lærte kinesisk, dengang det ikke var hipt. De blev sikkert dengang mødt med jokes, som handlede om kalligrafi og rismarker. Nu tjener de kassen på tolkning, konsulentydelser, formidling og eksportrådgivning, eller de er udstationerede i Shanghai eller Beijing for en multinational virksomhed og gør international karriere.

Så hvad skal der egentlig til for at få succes i Rusland?

Nøglen til succes i Rusland er viden om landet. Det gælder om at forstå, hvor russerne kommer fra. For selv om de ligner os, så er deres måde at drive forretning på meget anderledes, hvad angår den politiske og lovgivningsmæssige ramme for at drive virksomhed. For mig at se er der tre områder, som danske virksomheder bør fokusere på, hvis de vil lykkes i Rusland:

  • De skal forstå forskellene mellem dansk og russisk forretningskultur
  • De skal have klare strategier til at håndtere korruption og russisk bureaukrati
  • De skal vide, hvordan de tilpasser deres produkt og deres forretningsmodel til russiske vilkår.

Der er med andre ord tale om en specialiseret viden, som man kan tilegne sig enten ved erfaring med at arbejde i Rusland eller ved en længeregående uddannelse i russisk sprog og samfundsforhold. Begge dele vil jeg anbefale.

Interesserer du dig for business i Rusland?

Tilmeld dig Ruslandsekspertens Nyhedsbrev og bliv opdateret på alt om russisk forretningskultur, forbrugermentalitet og kulturoversættelse. Fordi du viser interesse for mit projekt ved at tilmelde dig nyhedsbrevet, vil jeg give dig en gratis lydfil, så du kan lade dig inspirere og få nyttig viden, som kan hjælpe dig til at få succes i Rusland.

 

Om forfatteren:

Mette Bærbach Bas

Mette Bærbach Bas er cand.mag. i russisk og idéhistorie fra Aarhus Universitet og forsker i forskellen mellem dansk og russisk forretningskultur. Hun driver sitet Ruslandseksperten.dk, hvor hun samler erfaringer fra danske virksomheder i Rusland og blogger om nye tendenser inden for Rusland som eksportmarked. Herudover holder hun foredrag og underviser i russisk forretningssprog.

 

Link til relevante blogindlæg:
http://ruslandseksperten.dk/taenk-rusland-ind-i-dit-studieforlob/
http://ruslandseksperten.dk/taenk-rusland-ind-i-dit-studieforlob-2/